
- Bog
Grundsten til en ordblindevenlig skole
Bogen kommer rigtig godt rundt om det at være ordblind. Den har et godt mix mellem teori og praksis og kan læses i sin helhed, men kan også bruges som opslagsbog. Til det pædagogiske personale på skoler, studerende og til forældre med børn, der er ordblinde
Henter beholdningsoplysninger
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.77
Beskrivelse
Indholdsfortegnelse: Bogens indhold ; Hvad er ordblindhed (Læsevanskeligheder og ordblindhed ; Hvordan kan ordblindhed opleves? ; Definition af ordblindhed ; Myter om ordblindhed ; Ordblindhed og intelligens ; Laura - en pige med ordblindhed) ; Ordblindhed og sproglige vanskeligheder (Almindelige kendetegn ved ordblindhed ; Ordblindhed og udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD) ; Ordblindhed og dansk som andetsprog) ; Ordblindhed og andre indlæringsvaskeligheder (Følgevirkninger eller komorbiditet ; Følgevirkninger af ordblindhed ; Hvad kan de voksne gøre? ; Positive forbilleder ; Komorbiditet - når vanskeligheder optræder sammen ; Årsager til komorbiditet ; ADHD) ; Sprog- og læseudvikling (Hovedtræk i barnets sproglige udvikling ; Hvordan lærer børn at læse? ; Ordlæsning for elever med ordblindhed ; Fælles mål og elever med ordblindhed) ; Tegn på ordblindhed (Hvad kan de voksne være opmærksomme på ; Forskelle mellem piger og drenge ; Ordblinde er forskellige ; Emotionelle følger af ordblindhed ; Ordblindhed og matematikvaskeligheder ; Andre mulige symptomer) ; Testning af ordblindhed (At sætte diagnoser på børn ; Om diagnosen ordblindhed ; Forskellen på mindre gode læsere og ordblinde ; Hvorfor, hvornår og hvordan skal man teste for ordblindhed? ; Elevens og forældrenes rolle ; Læsetest og ordblindtest ; Afdækning af ordblindhed ; Intelligenstest og ordblindhed ; Hvem kan teste for ordblindhed? ; Love og regler om specialundervisning) ; Fagpersoner og specialister (Læsekonsulenten ; Talepædagogen (logopæden) ; Læsevejlederen ; Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) ; Nota i grundskolen ; Frie grundskoler og PPR ; Efterskoler og frie fagskoler ; Love og regler om PPR m.m.) ; Elevplaner og individuelle handleplaner (Hvad er en handleplan? ; Formelle krav ; Den pædagogiske værdi ; Hvad bygger handlepålanen på? ; Hvad indeholder en individuel handleplan? ; Hvem har ansvaret for handleplanen? ; LIX, LET og læsehastighed ; LUS - læseudviklingsskema ; Frie grundskoler, elevplaner og handleplaner ; Love og regler om handleplaner) ; Undervisning af elever med ordblindhed (Folkeskolens formål ; Undervisning ; Særlige programmer og forløb ; Læreruddannelsen og læsevanskeligheder ; Lærernes kompetencer i forhold til læsning og ordblindhed ; Efter- og videreuddannelse ; De frie grundskoler og inklusion ; Regler om inklusion) ; Specialundervisning (Hvad siger Folkeskoleloven om specialundervisning? ; Hvordan er specialtilbuddet i forhold til almentilbudddet? ; Bekendtgørelsen om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand ; Et typisk visitationsforløb ; Hvad omfatter en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV)? ; Hvad kan specialundervisning bestå af? Hvad er specialpædagogisk bistand? ; Elevens og forældrenes medvirken i beslutningsprocessen om specialundervisning ; Fritagelse for fag ; Klagemuligheder ; Frie grundskoler og specialundervisning ; Efterskoler og specialundervisning ; Ordblindeefterskoler ; Love og regler om specialundervisning) ; Nationale test og folkeskolens prøver (Nationale test ; Projektopgaven og Obligatorisk Selvvalgt opgave (OSO) ; Elever med ordblindhed (dysleksi) ; Afgangsprøver ; Fravigelser og fritagelse ; Prøvefri skoler ; Vejledning om nationale test og folkeskolens prøver) ; Skole-hjem-samarabejdet (Forældres bekymringer ; Lektier ; Gode råd om lektier - til forældre og elev ; Gode råd om lektier - til lærerne ; Forældre- eller familienetværk ; Love og regler for skole-hjem-samarbejdet) ; Ungdomsuddannelser (Uddannelsesparat? ; Hvis en elev er vurderet ikke-uddannelsesparat i 8. klasse ; Standpunktskarakterer ; Frie grundskoler og standpunktskarakterer ; Ordblind på ungdomsuddannelserne ; Erhvervsuddannelser (EUD) ; Forberedende grunduddannelse (FGU) ; Gymnasium ; HF-uddannelse ; Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) ; Ordblindeundervisning for voksne (OBU) ; HF-kurser med særlige forløb for forblinde ; Love og regler om ungdomsuddannelser) ; En ordblindevenlig skole (En ordblindevenlig skolepolitik ; Fire nøgleelementer i en certificering ; Hvordan kan en dansk grundskole blive ordblindevenlig? ; Læs mere om ordblindevenlige skoler ; Opsamling - og hvor skal vi hen?)
ISBN
9788750056485
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2021)
Omfang
217 sider
Forlag
Akademisk Forlag
Målgruppe
fagligt niveaualment niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Fagbladet folkeskolen online, 2021-10-14
Fagbladet folkeskolen online, 2021-10-14Lektørudtalelse
Det er svært at finde på noget om ordblindhed, som ikke er med i denne rigtig gode og nødvendige bog. Den er velskrevet, og de mange kapitler og afsnitsinddelinger gør bogen overskuelig og let at gå til. Den vil helt sikkert blive en vigtig bestanddel af faglitteraturen om emnet